miercuri, 27 februarie 2013

Victor Hugo



211 de ani de la nasterea lui Victor Hugo(1802-1885)

Visjon

Jeg så en hvite engel passerer over hodet mitt;
Hans blendende flukt beroligende for stormen hit,
Til taushet fjernt han havet fullt av støy.
- Hva tenker du å gjøre i natten, engel, du ?
Spurte jeg ham. - Han sa - jeg kom å ta din sjel. -
Og jeg var redd, fordi jeg så engelen var en kvinne;
Og, skjelving og strekking ut armene mine, ba jeg henne:
- Hva skal jeg ha den etterpå for meg ? fordi du ville fly. -
Han svarte ikke, beleiret av skygger formørket
Himmelen... - Hvis du tar sjelen min, gråt jeg,
Hvor skal du ta den ? vise meg på hvilken plass.
Fremdeles taus sto han. - O fra den blåe himmelen
Er du døden ? Spurte jeg ham, eller er du livet ? -
Og vokste natten på herjet sjelen min,
Og da forandret engelen seg som svart og sa: - Kjærligheten er jeg.
Men hans mørke pannen var mer sjarmerende enn dagens lys,
Og jeg så i skyggen hans lysende øyner,
Stjernene gjennom vingefjærene hans.

Victor Hugo


Salig er denne manden, besatte af hans evig skæbne
Hvilken, som en rejsende som går fra morgenstunden
Vækker med ånden hans fyldt af drømmeri,
Og ved daggry begynder han at læse og at bede!
Mens han læser, kommer dagen langsomt
Og glider i hans sjæl og på det firmamentet.
Tydeligt ser han, i dette blege lyset,
Ting i hans værelse og andre i sig selv;
Alt sover rundt i huset, han tror han er alene;
Alligevel, lukkende deres munde med fingrene deres,
Bag ham, mens beruset er han af ekstase,
Smilende engler læne sig op ad sin bog.

Victor Hugo
eucraciun.blogspot.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu